Arbetsprocessen med att göra en bok Del två – om att bli kallad militärisk av vissa, hippieflummig av andra, och om att hitta sitt eget arbetssätt

10955371_10153019838191148_7913391698966477939_nBild från förra hösten

Om arbetsprocessen med att göra en bok – del 2.

Jag har både blivit kallad militärisk och hippieflummig. Det ena av en mentor jag hade förra året, som opponerade sig mot alla mina listor. Jag har en lista för tio år, en lista för fem år, en lista för ett år, en lista för en månad, en för en vecka, varje vecka. Detta för att göra mina mål tydligare och för att faktiskt få saker gjorda. Någon som känner igen sig?

Dessutom brukar jag klocka ”väggen” som kommer upp varje dag, då man ska börja jobba med något kreativt. Väggen betyder att man känner ett motstånd, får en massa negativa tankar och en vådlig lust att sortera bokhyllan/surfa på Familjeliv/rensa tvättmaskinen på ludd. Väggen brukar hålla i en kvart, ungefär. Inser att jag framstår som ganska knäpp nu, men det hjälper faktiskt att ta tid. För mig. Militärisk, ja kanske. Jag stänger även av mobilen och datorn några timmar varje dag, då jag jobbar. Skulle gärna vilja veta hur många andra som gör så, är det någon som kan hålla fokus samtidigt som Instagram ligger fem centimeter bort?

Jag har även blivit kallad ”hippie” och ”flummig” fler gånger än jag orkar räkna. Det faller in i ”udda”/”egensinnig”/”konstig”-kategorin som alla som lever sitt liv på ett marginellt annorlunda sätt får höra regelbundet. Inte bitter obs.

I alla fall. Mitt arbetssätt är ganska uppstyrt och regelbundet och går ut på att jag försöker härma ett vanligt 9-5-jobb så mycket som möjligt. Jag jobbar mellan 8.00 och 13.00 ungefär, med kreativa saker. Sen tar jag lunch. Efter lunch är jag lite mer ofokuserad, då brukar jag jobba med administrativa saker fram till ca 17.oo. När jag har ett bokprojekt är jag som en projektledare och har en plan för olika små-deadlines, vecka för vecka. Och en större plan för när hela boken ska vara klar.

Förutom det kreativa (som är runt 25 % av mitt jobb) så är det mycket mailande med olika förlag och uppdragsgivare, mailande med utställningsansvariga, mailande med kollegor. Det är en del jobb med sociala medier, marknadsföring, bokföring, materialinköp och möten. Man behöver ha en plan för ett år framåt, ungefär. Så förutom att göra en bok måste man hålla koll på hundra andra saker, hela tiden.

Men det är kul! Man är som en projektledare. Det kanske är det som är charmen – jag får vara både så flummig som jag älskar (och rita pyttesmå pumpor som kan prata) OCH så militäriskt planerad som jag älskar (planera alla projekt). Jag HOPPAS att jag får jobba med detta hela livet, för det är verkligen en passion!

Är det någon som har några erfarenheter av att vara sin egen, frilansa och hitta sitt egna arbetssätt?